Lánynak lenni nagy gubanc

aranyhajKicsit késve, de most akkor láttam az Aranyhajat. Szombat van, iskola. Minden hónapban csinálok a gyerekeknek egy mozidélelőttöt, mikor bemegyünk a projektoros terembe, és nézünk valami jó kis mesefilmet. Természetesen a gender őrület jegyében leginkább. Hála istennek a Disney már felismerte, hogy ideje a lányoknak – és a fiúknak is – , valami mást mutatni a világból, mint azokat a meséket, melyeket évszázadokon keresztül férfiak kreáltak nekik tetsző, kényelmesen elérhető lányok szereplésével. Ideje a lányokat kibillenteni a cselédségből. Születnek a jobbnál jobb történetek nagyon aktív, nagyon hősies lánykákról, akiket – jééé, milyen érdekes! – a fiúk is szívesen néznek. 

Aranyhaj története ismerős lehet. Valahol a világban születik egy lány, akinek – pont, mint Sámsonnak – a hajában van az ereje, a varázslata. A haja gyógyító erejű és az örök fiatalságot adja meg annak, aki fésülgeti. Ezt megtudja egy boszorka, aki a lányt elrabolja, toronyba zárja, lányaként neveli, miközben használja a haja erejét, hogy szépségét, ifjúságát őrizze általa. A lány sokáig nem is eszmél rá, hogy ő tulképpen rabja a banyának. Anyjaként szereti, tiszteli. A valódi szándékot akkor tapasztalja meg, mikor betéved a toronyba egy fiú, aki aztán – természetesen – megmenti (részese a lány önmegmentésének), megszereti, blablabla.

Ezt a történetet dolgozta fel a Disney egy elképesztően ügyesen összerakott szimbólumrendszerben, mely a gyerekeknek példaadó, nekem, a felnőtt nőnek gyomorszorító, egyben felszabadító.
Mikor elemezni kezdem, elsőként megnézném a boszorkány figuráját.
Ő egy nő. Ugyanolyan nő, mint bármelyikünk. Retteg az öregségtől, a csúnyaságtól, ezért aztán a korabeli lehetőségeket használja, hogy fiatalságát megőrizze. Először varázsvirágot keres (botox), illetve mikor az megszűnik, akkor a lány haját akarja begyűjteni. Ha meggondoljuk, ahhoz képest, hogy Aranyhajat gyakorlatilag a szépségipar egy termékének tekinti, egészen emberséges vele. Ellátja, szeretettel veszi körül, kellemes életteret biztosít neki. Igaz, igyekszik manipulálni, hogy magához láncolja. Olyan történeteket mesél Aranyhajnak a világról, amikkel lehetőség szerint elriasztja őt attól, hogy valaha is el akarjon menni, ráadásul mindezt olyan felhanggal, hogy ő tulképpen meg akarja védeni a lányt. A szavaival elég erősen rombolja az önbizalmát, nem hagyja, hogy megnyilatkozzon, közölje a gondolatait. Iszonyat feszültséget okozott bennem, mikor a lány minden megkezdett mondatába azonnal beleszólt és csak fújta és fújta a maga kántálásait. Most őszintén, tegyed már a szívedre a kezed, és gondolj vissza saját gyerekkorodra. Hányszor hallgattak végig, hányszor hagytak szabadon beszélni? Hányszor volt olyan, hogy a magad kimondására nem kaptál egy jó és használhatatlan tanácsot, egy bölcsességet, egy kioktatást? Hányszor hallgatjuk meg a gyerekeket, és ezen belül hányszor a lányokat?

aranyhaj2Szóval a banya retteg az öregségtől, ahogyan rettegsz te vagy én. Minden nő nyomorúsága ez (mert minden nő csak ifjan és feszesen ér valamit). Ahogyan te kitömeted a melledet, meg kenegeted magadra a méregdrága kencéket, vagy varratod fel afgán nők nyomorból lenyírt haját a fejedre, úgy használja a boszorkány a lány erejét, megadva neki cserébe, ami ebbe a helyzetbe belefér.
De sajna Aranyhaj elvágyódik, ezzel egyre inkább megnehezíti az “anyja” dolgát. Elképesztő manipulációs áradat indul el, melynek központjában az “én féltelek” motívum áll. A legjobb, a legtámadhatatlanabb szöveg, amit szülő csak nyomhat a gyerekének. Ez az a támadhatatlan manipuláció, amibe minden tiltás belefér, amivel örök dilemmát lehet okozni egy lányban. Én, látod, mindent megteszek érted, én féltelek, én aggódom. Ha átléped a szabályaimat, akkor hálátlan vagy és gonosz. Velem.

Ha visszagondolok a serdülő időszakomra, annak nagyon erős motívuma az elzárás. Nagyon sokáig nem mehettem a kortársaim közé, azután is nagyon szigorúan időre kellett hazaérnem. A fiúk, akik próbáltak felém közeledni, “elő voltak véve”, olykor megfenyegetve (én nem lehettem jelen ezeken a beszélgetéseken), és hát nem kell csodálkozni, hogy rendre le is koptak. És akkor jött az, hogy látod- e… bennem meg úgy folytatódott: látod-e, nem kellesz te senkinek.
Valahogy azonban éreztem már akkor is, hogy a dolgok legmélyén ez a “féltés” nem rólam szól. Soha nem szolgáltam rá a bizalmatlanságra, soha nem kaptam teret arra, hogy bizonyítsam, megbízható vagyok. Sokkal könnyebb volt a szüleimnek nem engedni, mint fent maradni éjjelig, készen állni az autóval, ha jönni kell értem, meghallgatni az élményeimet, elemezni velem az aktuális szerelmi ügyeket. Sokkal egyszerűbb volt így, mint valóban öntudatos, magabiztos, erős nőt nevelni belőlem. Benne volt a történetben (az én történetemben) a lázadás. Igaz, későn jött el, és – mivel felkészületlenül, nulla önbizalommal, sérülten és ostoba elméletekkel a fejemben ért – kurva nagy sebeket ejtett rajtam.
Benne van Aranyhaj történetében is a lázadás. Látni akarja a lámpásokat, és miután a segítője megérkezik Flynn képében, el is szánja magát a szökésre.
Imádom, hogy nem alszik, mikor a fiú megjelenik, nem is ájul el az ismeretlen hímtől, hanem keményen kiáll a palacsintasütővel, és gondolkodás nélkül fejbe csapja a betolakodót. Mennyire más ez, mint szerencsétlen Csipkerózsa meg Hamupipő, akik elszédülnek attól, hogy az első jöttment lenyalja a szájuk szélét. Hófehér, aki boldogan zárja be önmagát 7 nyomoronc mellé, és ganézza a szutykot utánuk. Ez a lány odacsap, amiképpen aztán a rablók kocsmájában is feláll és szól. Olyan alakok közt, akiktől fennebb említett meselányok összefosnák a bokájukat.
Figyeltem a gyerekeimet, miközben nézték a filmet, és ennél a jelenetnél nevettek, tapsoltak! Milyen finomsággal mutatta meg a mese, hogy a világ nem fekete-fehér, és olykor a rémisztőben is ott lapul egy beteljesületlen álmú kisgyerek. Ez a lány azzal, hogy kinyitja a szívét, és elmondja a rablóknak a maga álmát, kinyitja őket is, ezáltal kemény szövetségeseket szerez maga mellé.
Na, jó, a valóságban persze nem így lett volna. Én inkább azt vártam, hogy feldobják az asztalra és mindahányan végigerőszakolják, de mint tudjuk, ez egy mese, mely valami pozitívat akar üzenni nekünk. Ha úgy vesszük, valós és szerethető is az üzenet. Rögtön eszembe jutott róla kormányunk állandó ellenségkeresése, amivel hol a cigányokat, hol a menekülteket, hol a nőket állítja köpködő pellengérre. A módszer mindig a bizalmatlanság és a félelem gerjesztése, ezáltal a kritikátlan tömeg egy adott csoport ellen fordítása. Ezzel szembemegy az a tanítás, hogy menj közel az ismeretlenhez, beszélj hozzá, ismerd meg, hogy ne kelljen gyűlölnöd.

Tehát Aranyhaj dönt, és elszökik a toronyból. Elképesztő nézni a tépelődését. Egyik pillanatban ujjong és boldog, másik pillanatban emészti a bűntudat, amiért elhagyta az “anyját”. Becsapta, átverte, és jaj, mit is okoz neki ezzel. Ez is tipikusan lány-nő para. Rettegünk anyánkról leválni, őt magára hagyni. Főképpen félelmetes ez akkor, ha a társa nem méltó társ. Ha bántja, kihasználja, akkor hogyan is tehetnénk meg, hogy saját életbe kezdünk, és nem őt erősítjük? A lánygyerek gyakran veszi át az anyja életét. Igyekszik a terhein enyhíteni, vagy csak szánja. Ha a férfi – az apa – bántalmazó, akkor a lánynak bűntudata van, ha elhagyja a kiszolgáltatott anyját. Ki fogja megvédeni, ha ő önző módon a maga életébe távozik? Ugyanezt éli meg Aranyhaj. Menne, de közben retteg attól, hogy csalódást fog okozni annak, aki eddig óvta és védte őt. Igaz, nincs bántalmazó, de van helyette az “anya” magánya. Kije lesz neki, ha a lánya elhagyja? Zseniális két perc a filmből.

aranyhaj3Egyik legszebb szimbólum a korona maga. A korona, amit még születése napján hagyományoztak az ifjú hercegnőre, mintegy megelőlegezve neki az uralkodást (vezetést), s a palotában, ahonnét elrabolták, azóta is nagy becsben őrzik. Ezt a koronát lopja el Flynn Rider, akinek az alakja szintén elemzésre érdemes. Ellopja a kincset, de a lány megszerzi, miközben Flynn ájultan hever a toronyban (tudod, a palacsintasütő). Aranyhaj gyakorlatilag a korona ígéretével veszi rá a fiút, hogy segítsen neki, hogy a társa legyen.
Tudod, mi ez a korona?
A tested. A nő teste. A szexualitás, amivel – úgymond – a férfi sakkban tartható, netán irányítható. Amit el akar érni, meg akar szerezni. Ami a KINCS. Ha tudni akarod, mik egy férfi szándékai, bújj vele ágyba. Meglehet, utána eltűnik. Ha nem, akkor sejtheted, valami belőled is fontos neki.
Ezt mondja a boszorkány is Aranyhajnak, mikor ráveszi, adja vissza a fiúnak a koronát, hogy maga is láthassa, sose többet nem tér vissza. Aranyhaj bevállalja, odaadja, s magára marad a sötét erdőben. Óriási kockázatot vállal ezzel. Ha a fiú ott ragad a két rablótárssal, ha meglépnek ők együtt a kinccsel, akkor akár meg is halhat, de minimum vissza kell mennie a toronyba.

Néztem ezt a tündéri lányt, akit eddigre imádtam már, és komolyan mondom, annyira rettegtem, hogy Flynn elhagyja. Izgultunk mind a gyerekekkel. Drukkoltunk, hogy ez a csóringer, nagyzolós, felelősséget nem vállaló, becsület nélküli szépfiú kapja össze magát, és legyen végre ember. Olyan ember, aki méltó egy ilyen erős és bátor lányhoz. Egy olyan lányhoz, aki eddigre már többször megmentette őt. Őt, a férfit.
Simán benne van a sztoriban, hogy a csávó lelép, elcsábul, nem állja a szavát. Simán benne van.
Mert ez a fiú egy semmirekellő.
És itt lassan beúszik a történetbe az xedik nagy csavar, hogy tudniillik nemcsak a lányoknak mesél a film, de a fiúknak is erősen.
Flynn Rider egy macsó, egy szépfiú. Egy vagány, aki tolvajlásból él, elcsavargatja a nők fejét. Meg is teheti könnyedén, mert helyes, időnként pénze is van. Manapság mercivel járna, és szaunában fetrengve adná elő mellette izzadó nőknek, hogy miképpen cserélte le a régi asszonyát egy gyerekkorúra, aki most otthon van a 4 hónapos babájukkal, míg ő a szaunában ismerkedik, továbbá ez így van rendjén, mert a nők legszentebb dolga a szaporodás, ő meg pénzt keres, így hát illik a lába elé leborulni. Kb ilyen csávó lenne. Egy cseppet sem sajnáljuk, mikor Aranyhaj pofán bassza a palacsintasütővel. Aztán haladunk a történetben, és Flynn elkezd változni, alakulni, emberré válni. Megtanul felelősséget vállalni, kiállni, és megtanulja tisztelni a nőt. Egyszer csak Flynn Riderből Nyálas Eugénná alakul. Kiderül, hogy valójában egy szerepet játszott. Olyan szerepet, amiről azt gondolta, játszania kell ahhoz, hogy menő legyen. Úgy gondolta, macsónak kell lennie. Nem is gondolta, hogy Eugénként van létjogosultsága. Aranyhaj viszont pont erre a kedves, komoly, érző fiúra vágyik, amit az is jelez, hogy Eugén vallomása után azonnal a nevén kezdi szólítani. Nem kell neki Flynn, ő Nyálas Eugént szereti. A valódit, az embert.
Nagyon fontosnak éreztem ezt a fiúk szempontjából. Nagyon fontos a fiúknak “beleverni” a fejébe, hogy a jó férfi nem riad meg attól, ha egy nő erős, ha egy nő vezető, ha egy nő képes megmenteni őt. A jó férfi képes önvizsgálatra, megbánni a bűneit, belátni a tévedéseit, és ami a legfontosabb: képes változni, mert nem képzeli azt, hogy ő úgy jó, ahogy van. Nem képzeli, hogy ő a világ közepe és minden lénynek hozzá kell idomulnia. Nem vár áhítatot és imádatot pusztán a férfi jogán. Képes átengedni az irányítást, ha a helyzet azt követeli.
Eugént szeretjük, látjuk a fejlődését. Nem elnagyolt, darabos, sémára felhúzott alak, hanem nagyon komoly szereplője a mesének. Ezért aztán nagyon sírunk, mikor a végén meg kell halnia. A lány csak a saját szabadsága árán mentheti meg, s ezt Aranyhaj vállalja is. Olyan szerelem ez, amiért nem nagy ár egy toronyban élni az idők végezetéig. Mi is lehetne méltóbb válasz egy ilyen áldozatra, mint levágni a csodatévő hajat és meghalni a szerelmünk karjaiban. Micsoda gyönyörű tett ez egy férfitól! Ha a haj nincs a lány fején, akkor nincs mivel visszahozni őt az életbe. Utolsó leheletével Eugén lenyisszantja a csodatévő zuhatagot visszaadva ezzel szerelmének a szabadságot.

aranyhaj4Hát na. Sírunk. Sírnak a kisfiúk is. Meg én is, pedig tudom, hogy nem lehet rossz vége. Egy mesének nem lehet rossz vége. Kell a boldogan éltek, míg meg nem haltak, mert ez annyira, annyira szép, és annyira, annyira megérdemlik ők ketten, hogy boldogan éljenek, míg meg nem halnak. Vagy legalább egyszer megcsókolhassák egymást, hisz eddig még arra sem volt idejük.
Milyen szerencse, hogy ez egy mese, amiben akad még egy könnycsepp, melybe bepréselődött a Sámsoni erő utolsó maradéka, ami életre kelti a fiút. Így van ez rendjén. A szerelem mindent legyőz. Mármint az Igaz Szerelem. Láttam ezt nemrég valódi történetben is, rajongva néztem, és szerettem. Reményt adó történetek ezek, amikhez két ember kell. Egy férfi és egy nő. Erős, karakán nő, és olyan férfi, aki nem akar fölébe kerekedni. Szerelem csakis kiegyensúlyozott, egyenrangú emberek között lehetséges. Hogy ezt elérjük, a fiúknak meg kell tanulni lejjebb adni, a lányoknak pedig magukat többre becsülni. Nem kiegészítjük egymást, nem háta mögött erős nő, nem megment majd az erős lovag, nem. Egymás mellett állunk teljes egészként. Támogatjuk, elfogadjuk, becsüljük egymást. Senki nem szolgál senkit, hanem mindketten szolgáljuk a köztünk lévő kapcsolatot. Ameddig az jó nekünk.

Szegény boszorkány. Meghal a mese végén. Ráadásul az sem derül ki, hogy valójában boszorkány-e. Szerintem csak egy szerencsétlen nő, aki fiatal akart maradni. Meghal tehát, mert nem történhet vele más, hiszen ha élne, nem volna szerepe tovább. Bántani kellene, megbüntetni, és Aranyhajnak tovább küzdeni a bűntudatával. A boszorkány halála szintén egy szimbólum. Bennem azt jelenti, le kell tenni anyánkat. Lánygyerekként nem húzhatjuk tovább az ő kínjait, az ő nyomorúságát. Választhatunk más életet, mint amit ő szán nekünk, vagy amit ő élt előttünk. Nem tartozunk elszámolással. Minden lánynak alanyi jogon jár a saját döntés. Meg kell halnia bennünk anyánknak, hogy azután új alapra helyeződjön a vele való kapcsolatunk. A leválást jelképezi a boszorkány halála, és azzal, hogy Aranyhaj visszatér elvesztett családjába, azonnal be is lép az új anyakép. A nő, aki egyetlen pillantásából felismeri, aki nem kérdez, nem minősít, nem kér számon, hanem elfogadja a lányát olyannak, amilyen. Rövid, barna hajjal, varázserő nélküli egyszerű lányként. Az anya, aki úgy szeret, ahogy vagy- mindannyiunk vágya ez.

A filmet akár itt is megnézheted

 

(Ha tetszett a bejegyzés, használd a megosztó gombokat és iratkozz fel a követők közé, így emilben kaphatsz értesítést, mikor új írás jelenik meg.)

 

 

Reklámok